Czym jest pionowe złamanie korzenia zęba w stomatologii

Jak przebiega chirurgiczna resekcja zęba w gabinecie stomatologicznym?
11 marca, 2021
Co według dentysty należy robić po usunięciu zęba?
12 marca, 2021

Czym jest pionowe złamanie korzenia zęba w stomatologii

Pionowe ułamanie korzenia zęba należy do nieprzyjemnych przypadków, w jakich potrzebna będzie pomoc chirurga dentysty. Z reguły do takiego problemu dochodzi w wyniku znacznego zniszczenia kości. Wynika to z obecności chorób przyzębia, wad zgryzu lub niszczenia zębów przez erozję lub abrazję. Korzenie są w takiej sytuacji słabe i z tego względu są mocniej narażone na uszkodzenia. Pionowe złamanie może pojawić się również z powodu powikłań po zabiegu endodontycznym i z reguły dotyczy zębów trzonowych w dolnej szczęce oraz przedtrzonowców –  w górnej.

Potwierdzenie pionowego złamania jest skomplikowane. Czasami nawet RTG szczęki nie pokazuje dokładnie linii złamania, za sprawą czego niełatwo dostrzec kłopot. Rzecz jasna dentysta ma za zadanie, wskazać zgodną diagnozę i efektywnie zaradzić na problem. Wskazywać na to, że doszło do pionowego złamania może nieprzyjemny ból zależny od zimna i ciepła lub nacisku podczas gryzienia. Zlekceważenie złamania może objawić się powstaniem przetoki.

Leczenie stomatologiczne tego problemu zalicza się do trudnych i przeważnie kończy się wyrwaniem zęba. Kluczowym etapem jest odpowiednia diagnoza, dzięki której dentysta będzie wiedział, jaką metodą może pomóc. Warto też skupić się na samej profilaktyce pojawienia się takiego złamania. W tym przypadku o wiele łatwiej zapobiegać, lecząc schorzenia przyzębia i dbając o higienę, niż leczyć bez wyrwania zęba. W trakcie leczenia kanałowego pod mikroskopem stomatolog endodonta dokłada wszelkich starań, by uniknąć powikłań.