Chirurgia stomatologiczna

Praca chirurga stomatologicznego

Chirurgia twarzowo-szczękowa jest częścią medycyny, łączącej ze sobą elementy medycyny ogólnej, chirurgii plastycznej i stomatologicznej. Polega na leczeniu chorób jamy ustnej także zębów, szczęki, tkanek miękkich oraz twarzoczaszki.

Na oddział chirurgii twarzowo-szczękowej trafiają najtrudniejsze przypadki, do których należą na przykład uszkodzenia lub deformacja jamy ustnej. Dotyczy to również kuracji chronicznych stanów zapalnych oraz wyrywania zębów , redukcji wad zgryzu, czy umieszczania implantów.

Chirurg szczękowo-twarzowy, nie zajmuje się tym samym, co lekarz dentysta. Mają wspólny zakres działania, ale to zupełnie odrębne dziedziny zabiegowe. Dział stomatologiczny trudni się naprawą tylko w obrębie jamy ustnej. Natomiast chirurgia szczękowa mieści w sobie leczenie w zakresie twarzowej części czaszki, a zatem jest bardziej rozległym pojęciem.

Zabiegi wykonywane przez stomatologa chirurga

• Naprawa zniekształcenia twarzy i wad zgryzu.
  • Leczenie złamań kości żuchwy
  • Leczenie stanów zapalnych, guzów lub torbieli w obrębie jamy ustnej
  • Usuwanie zębów zatrzymanych
  • Resekcje korzeni zębów
  • Sprowadzenie do łuku zębów zatrzymanych
  • Wszczepianie implantów zębowych
  • Plastyka tkanki kostnej i tkanek miękkich.

Chirurg stomatolog ma w gabinecie dentystycznym wiele pracy. Zwracają się do niego najczęściej osoby z najpoważniejszymi problemami, na które może zaradzić tylko ktoś, o dużym doświadczeniu i wprawie. Zabiegi chirurgi stomatologicznej wymagają zatem dużej precyzji i ogromnego zaangażowania.

Warto wiedzieć, że na konsultację u chirurga szczękowego konieczne jest skierowanie. Można je odebrać u każdego lekarza – nie tylko stomatologa, ale też lekarza rodzinnego. Tylko pacjenci po urazach albo w ostrych stanach zapalnych przyjmowani są bez skierowania. Do problemów wymagających interwencji chirurga stomatologa może dojść na skutek wielu różnych czynników. Często są to wady wrodzone (np. deformacje twarzy) albo powstałe w wyniku chorób i urazów.

Zadaniem chirurga szczękowego jest pomoc niezależnie od przyczyn powstania problemu. Dzięki niemu pacjenci mogą cieszyć się pięknym uśmiechem, choćby po sprawnie przeprowadzonym zabiegu wszczepienia implantów, a także usunięciem bólu wywołanym np. stanem zapalnym, czy torbielą. Chirurg stomatolog pomaga tam, gdzie umiejętności zwykłego dentysty nie wystarczają, a potrzebna jest wiedza specjalisty.