Struktura oraz typy implantów stomatologicznych

Implanty dentystyczne – w jaki sposób odbudować kość
17 marca, 2021
Kiedy potrzebny jest dentysta endodonta?
18 marca, 2021

Struktura oraz typy implantów stomatologicznych

O skuteczności implantów zębowych zaważa bardzo dużo czynników, choć jednym z najważniejszych, jest ich solidna budowa zbliżona do naturalnego zęba. Implant zębowy zbudowany jest z 3 głównych elementów. Pierwszym z nich jest śruba imitująca korzeń zęba. Zwykle używanym materiałem, z jakiego tworzy się śruby jest akceptowany przez organizm tytan. To śruba jest najistotniejszym elementem, z uwagi na to, że to ją stomatolog wszczepia w tkance kostnej, żeby się z nią zespoiła oraz tworzyła mocną podstawę dla odbudowy protetycznej.

Odbudowa protetyczna, czyli zwykle korona, imituje ząb w zakresie wizualnym. Korony bardzo dobrze imitują naturalne zęby szczególnie, gdy pacjent postawi na wykonanie w klinice stomatologicznej korony z cyrkonu. Jeżeli jednak pacjent wymaga odbudowy większej liczby zębów, może wybrać inny rodzaj protezy. Na implantach zębowych da się oprzeć także mosty, a także protezy całkowite. Tak więc drugim elementem budowy implantu zęba jest odbudowa protetyczna wstawiana na śrubie. Ostatnim, niezwykle ważnym elementem jest łącznik, który scala ze sobą śrubę oraz odbudowę.

Możemy wymienić też odmienne rodzaje implantów zębowych. Ze względu na surowce stosowane przez dentystów mogą to być implanty tytanowe lub cyrkonowe. Rodzaje te da się posegregować także z uwagi na miejsce umieszczenia wszczepu. Zwykle wszczepiane są implanty zębowe śródkostne, aplikowane w głąb kości. Natomiast implanty podokostnowe wykorzystuje się co raz rzadziej, bo są płycej wszczepiane i dlatego są mało trwałe.