Resekcja wierzchołka korzenia zęba w gabinecie dentystycznym

Projekt uśmiechu
9 lutego, 2021
Z czego wykonywane są korony na implanty zębowe?
10 lutego, 2021

Resekcja wierzchołka korzenia zęba w gabinecie dentystycznym

Do zabiegu resekcji wierzchołka korzenia dochodzi, gdy nie ma możliwości ponownego leczenia kanałowego lub gdy zmiany okołowierzchołkowe mu się nie poddały. Leczy on daleko idący stan zapalny, którego oznakami mogą być nieznośne bóle, natężone podczas nagryzania. Wtóruje im obrzęk polika, obecność uwypukleń na dziąśle i czasami nawet  gorączka. Do zapalenia dochodzi w wyniku reakcji organizmu na bakterie, znajdujące się w kanale korzeniowym. Resekcja dokładnie oczyszcza kanał, poprzez usunięcie jego uszkodzonej części.

Na czym polega zabieg?

Chirurg stomatologiczny na wstępie podaje znieczulenie miejscowe, co oznacza, że zabieg jest zupełnie bezbolesny. Dyskomfort i lekkie bóle pojawiają się dopiero później, w wyniku gojenia się rany, powstałej w rezultacie otwarcia tkanki miękkiej w okolicy korzenia. Umożliwia to odsłonięcie kości i usunięcie zakażonej lub zapalnie zmienionej tkanki, razem z wierzchołkiem korzenia. Dodatkowo dla uszczelnienia, kanał jest wypełniany stworzonym do tego cementem (MTA). Pozostałe ubytki kostne, uzupełnia się biomateriałem. Na koniec chirurg stomatologiczny okrywa to miejsce specjalną membraną. Po operacji zalecane jest używanie  zimnych okładów i spożywanie chłodnych posiłków i napojów, najlepiej niezbyt gęstej konsystencji, aby nie nasilić krwawienia. Trzeba się również stosować do zaleceń i brać wszystkie leki w zapisanych przez stomatologa dawkach.