Jakie zalecenia są wskazane po ekstrakcji zęba?

Na czym polega pionowe złamanie zęba – leczenie stomatologiczne
5 października, 2020
Jaką metodą pielęgnować zdrowie dziąseł?
13 października, 2020

Jakie zalecenia są wskazane po ekstrakcji zęba?

Stomatolog przeważnie dopasowuje sposób leczenia, by jak najbardziej oszczędzić naturalne zęby, choć bywa tak, że ekstrakcja zęba jest jedynym możliwym wyjściem z problemu pacjenta. W takiej sytuacji stanowczo powinno trzymać się wytycznych stomatologa. To istotne, aby nie dopuścić do komplikacji, a czas gojenia przeminął prędko oraz bezpiecznie.

W głównej mierze należy według zaleceń powstrzymać krwawienie, przygryzając zabezpieczający ranę gazik. Obok tego powinno się pilnować, ze preparatami przeciwbólowymi. Znieczulenie traci siłę niewiele od chwili zabiegu, a ból może być nieprzyjemny. W tej kwestii należy bezwzględnie stosować się zaleceń stomatologa, ze względu na to, że nadmierne przyjmowanie leków przeciwbólowych może być szkodliwe dla zdrowia.

Po dotarciu do domu należy przykładać do policzka chłodny okład, aby zminimalizować ryzyko pojawienia się opuchlizny. Jeżeli wziąć pod uwagę spożywanie jedzenia, przez pierwsze dwie godziny nie wolno jeść i pić. Po upływie dwóch – trzech można zjeść coś lekkiego, zwłaszcza w postaci płynnej lub papkowatej. Nie powinno się spożywać twardych i chrupkich albo gorących i pikantnych potraw. Jeśli palisz papierosy warto zrezygnować z nich na parę dni, ze względu na to, że utrudniają gojenie się rany.

Dentyści zalecają, by w pierwszej dobie od chwili zabiegu wyrwania zęba, nie przemywać zbyt mocno ust. Ranę ochrania skrzep, którego usunięcie mogłoby spowodować otwarcie rany. To wywołuje nieprzyjemny, dokuczliwy ból oraz otwartą drogę dla bakterii. Równie mocno trzeba uważać w czasie szczotkowania.