Na czym polega pionowe złamanie zęba – leczenie stomatologiczne

Jak wykonywana jest chirurgiczna resekcja zęba w klinice stomatologicznej?
30 września, 2020
Jakie zalecenia są wskazane po ekstrakcji zęba?
9 października, 2020

Na czym polega pionowe złamanie zęba – leczenie stomatologiczne

Pionowe pęknięcie korzenia zęba zalicza się groźnych przypadków, gdy niezbędna będzie interwencja dentysty. Zazwyczaj do takiego problemu dochodzi na skutek poważnego zniszczenia kości. Powodem tego jest obecność chorób przyzębia, wad zgryzu albo psucia się zębów przez erozję lub abrazję. Korzenie są w takiej sytuacji słabe i z uwagi na to są bardziej narażone na urażenia. Pionowe złamanie może wystąpić też z powodu powikłań po zabiegu endodontycznym i często dotyczy zębów trzonowych w szczęce i przedtrzonowców –  w górnej.

Potwierdzenie pionowego złamania jest skomplikowane. Niekiedy nawet RTG zębów nie ukazuje dokładnie miejsca złamania, za sprawą czego niełatwo zauważyć problem. Oczywiście stomatolog zrobi wszystko, żeby, sformułować zgodną diagnozę i odpowiednio usunąć problem. Świadczyć o tym, że miało miejsce pionowe złamanie może nieprzyjemny ból wywołany od zimna i ciepła albo siły nacisku podczas gryzienia. Bagatelizowanie złamania może objawić się pojawieniem przetoki.

Leczenie dentystyczne złamania pionowego niestety zalicza się do skomplikowanych i bardzo często kończy się wyrwaniem zęba. Najistotniejszym etapem jest dobra ocena, dzięki której stomatolog będzie świadom, jaką techniką może na to zaradzić. Warto skupić się na zapobieganiu wystąpienia takiego złamania. W tym przypadku znacznie łatwiej przeciwdziałać, lecząc choroby przyzębia i dbając o higienę, niż leczyć bez wyrwania zęba. W trakcie leczenia kanałowego pod mikroskopem lekarz endodonta dokłada wszelkich starań, żeby nie dopuścić do powikłań.