Jak radzić sobie z nadwrażliwością zębów na zimno?

Czy mogę mieć implant?
14 lutego, 2021
Kanałowe leczenie zęba pod mikroskopem
15 lutego, 2021

Jak radzić sobie z nadwrażliwością zębów na zimno?

Nadwrażliwość zębów na zimno i ciepło najczęściej zauważamy podczas spożywania gorących i zimnych napojów lub w trakcie deseru np. kawy i lodów. Wtedy nadwrażliwość daje o sobie znać bólem. Najczęstszą przyczyną nadwrażliwości są odsłonięte zębowe szyjki. To oznacza kontakt pożywienia z zębinowymi kanalikami, które dają dostęp do mocno unerwionej miazgi zęba.

Z reguły odkrycie zębowych szyjek powstaje w wyniku recesji dziąseł lub ścierania szkliwa. Tak samo dziąsła, a także szkliwo odpowiadają za ochronę zębów, więc jeśli ulegną zniszczeniu, następstwa wywołują ból. Kolejną przyczyną mogą być ubytki próchnicowe albo latami używane ogólnie amalgamatowe. Amalgamat nie izoluje zbyt dobrze miazgi zęba od działania temperatury, dlatego pacjenci noszący stare plomby mogą odczuwać dyskomfort.

Prędki sposób na złagodzenie bólu to korzystanie z płukanek i past na nadwrażliwość zębów. W głównej mierze dzięki temu usuwa się ryzyko zwiększenia nadwrażliwości. W takim wypadku najwygodniej umówić się ze stomatologiem. W gabinecie stomatologicznym pacjent odbierze profesjonalne preparaty, które zmniejszają reakcję nerwów i powodują zamknięcie kanalików zębinowych.

W walce z wrażliwością zębów na ciepło i zimno pomoże również wykluczenie z diety kwaśnych napojów i potraw oraz odpowiednia higiena zębów.